Met een beperkt budget een dieet volgen.

goed dieet

De meeste mensen met overgewicht zouden wel wat kilo’s kwijt willen raken. Op dat moment is het raadzaam te kiezen voor een passend dieet. Wil je snel gewicht verliezen met het risico op een jojo-effect, of langzamer afvallen op een meer verantwoorde wijze? Naast deze vragen is het volgen van een dieet soms best een prijzige aangelegenheid. Vele diëten zijn geënt op het aanschaffen van allerhande shakes of andere maaltijdvervangers die niet bepaald goedkoop zijn. Daarnaast bestaat het voedingspatroon van vele diëten uit producten die behoorlijk aan de prijs kunnen zijn. De vraag is dan ook hoe je kunt afvallen zonder extra veel kosten te hoeven maken aan allerhande zogenaamd benodigde levensmiddelen. Hieronder worden enkele handige tips gegegeven met betrekking tot gezonde voeding.

1. Mocht je frisdrank of bronwater drinken, vervang dit dan door kraanwater. Kraanwater bevat 0 calorieën dus je komt geen grammetje aan en bevat in tegenstelling tot allerhande frisdranken geen chemische toevoegingen! Daarnaast is kraanwater uiteraard goedkoop. Waar je al gauw een euro betaalt voor een literfles bronwater, kost leidingwater € 1,35 per duizend liter water! Tel uit je winst.

2. Kies voor seizoensgroenten. Groenten van het seizoen zijn altijd een stuk goedkoper dan buiten het seizoen om. Iedere maand heeft wel zijn eigen groentesoorten, welke recent na de oogst best betaalbaar zijn.

3. Probeer slim te winkelen. Met een beetje inventiviteit kunt u behoorlijk besparen op uw (gezonde) boodschappen. Veelal is een huismerk van gelijke kwaliteit als een duurder merk, en kunt u bulkvoordeel behalen bij het inkopen van grotere hoeveelheden. En hoewel het een behoorlijk cliché is, doet u er verstandig aan om niet met een hongergevoel de boodschappen te gaan doen. U bent immers dan eerder geneigd lekkere en soms prijzige tussendoortjes te kopen.

4. Gooi de kliekjes niet weg. In onze huidige maatschappij zijn we geneigd om het overgebleven eten rücksichtslos in de vuilnisbak te gooien. Zonde! U zult versteld staan hoeveel eten in de koelkast of vriezer houdbaar blijft hetgeen u een nieuwe gang naar de supermarkt kan besparen.

5. Beperk de consumptie van vlees. Natuurlijk is een vers lapje vlees erg lekker. Echter, vlees is tegelijkertijd behoorlijk aan de prijs en met name rood vlees is helemaal niet zo gezond. Er zijn genoeg opties om vlees te vervangen, welke ook nog eens goed voor de gezondheid zijn. Vleesvervangers bevatten veelal ijzer, eiwit, vitamine B12 en vitamine B1. Voorbeelden van vleesvervangers welke een stuk goedkoper zijn, zijn onder andere soja, tofu, peulvruchten etc.

6. Koop geen voorverpakkingen. Natuurlijk is het best nmakkelijk om sla in een zakje te kopen, dat scheelt tijd. Echter, het verschil tussen het kopen van een krop sla en sla welke reeds is bewerkt en voorverpakt is qua prijs behoorlijk groot. Koop dus gewoon losse groente en maak deze zelf klaar. Ook dit scheelt euro’s in de portemonnee!

7. Kweek je eigen eten! Toegegeven, niet iedereen heeft ruimte voor een moestuin. Mocht u deze ruimte wel hebben, kunt u een hoop kosten besparen op groenten! Verdiep u eens in de groenten die u kunt verbouwen, koop wat zaden en geniet na verloop van tijd van de weelde die in uw eigen moestuin groeit. Hartstikke gezond en spotgoedkoop.

8. Ga op zoek naar lokale verkoopplaatsen voor groente en fruit. U kunt veelal uw groenten en fruit rechtstreeks bij een boer of kraam langs de weg kopen, waarbij de prijs stukken lager ligt dan in de supermarkt. Extra voordeel is dat de groenten en het fruit veelal onbespoten zijn, en dus een biologisch karakter hebben. Lekker gezond dus!

9. Koop bewust. Los van het kijken naar aanbiedingen en voordeelverpakkingen, is het raadzaam om goed na te denken over de hoeveelheid aan voedsel dat u echt nodig heeft. Denk na over de grootte van verpakkingen en of u wellicht niet met een kleine hoeveelheid af kunt. Zeker wanneer hetgeen u koopt niet al te lang houdbaar is.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*