De standaard van een goed dieet

Waar moet een goed dieet aan voldoen?

Wanneer je wenst af te vallen, is er een keur van diëten om uit te kiezen. Daarbij belooft vrijwel ieder dieet een garantie op succes, maar blijkt de realiteit vaak toch net even anders. Wanneer je een dieet kiest, is het natuurlijk in eerste instantie van belang wat je voor ogen hebt als het om afvallen gaat. Wil je snel resultaat of liever geleidelijk en langzaam gewicht kwijtraken? Wil je jou dieet combineren met sporten, dagelijks strikt calorieën tellen of juist een wat lossere aanpak? Hieronder worden enkele aandachtspunten beschreven om in ogenschouw te nemen wanneer je een dieet wenst te gaan volgen.

Voorkom het jojo-effect

Natuurlijk klinkt het aanlokkelijk om een crashdieet te gaan volgen aangezien je hiermee in korte tijd een behoorlijk aantal kilo’s kwijt kan raken. Wie wil dat nou niet, zou je zeggen… Echter, crashdiëten hebben ook behoorlijk wat nadelen.

Het belangrijkste nadeel is het zogenaamde jojo-effect dat op de loer ligt. Het jojo-effect is een direct gevolg van het in korte tijd uithongeren van jezelf. Het lichaam zal tijdens het crashdieet in een modus gaan die extra efficiënt omgaat met energie. De energie uit de beperkt ingenomen voeding in het crashdieet is immers schaars geworden. Omdat een crashdieet moeilijk voor langere tijd is vol te houden zul je uiteindelijk terugvallen in je oude patroon. Het lichaam staat echter nog in de ‘zuinige stand’, waardoor je juist extra veel aankomt na het volgen van zo’n dieet.

Neem kennis van de verschillende soorten voedingsstoffen

Wanneer je een dieet gaat volgen, is het raadzaam om je enigszins te verdiepen in de aard en werking van voedingsstoffen. Ons lichaam heeft behoefte aan eiwitten, vetten, koolhydraten en veel vitamines en mineralen. Om tot een gevarieerd en gezond voedingspatroon te komen waarmee je tegelijkertijd kunt afvallen, zul je de juiste balans moeten vinden in de hoeveelheid in te nemen voedingsstoffen.

Zorg ervoor dat je dieet voldoende eiwitten bevat. Eiwitten onderhouden de spieren. Dat is belangrijk, aangezien onze spieren de motor zijn voor het verbranden van energie. Daarnaast geven eiwitrijke producten vaak een vol gevoel in relatie tot het aantal calorieën dat deze bevatten.

Koolhydraten zijn op te delen in zogenaamde goede en slechte koolhydraten. Hierbij is de zogenaamde glycemische index van belang. Goede koolhydraten hebben een lage glycemische index, wat betekent dat ze geleidelijker door het lichaam worden opgenomen. Slechte koolhydraten hebben een hoge glycemische index, worden door het lichaam snel opgenomen en omgezet in suikers. Het is raadzaam om met name de inname van slechte koolhydraten in je dieet te matigen of zelfs geheel te schrappen.

Er valt een onderscheid te maken tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn ongezond. Wanneer je er te veel van binnen krijgt, verhoogt dat je slechte cholesterolwaarde en vergroot dat de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zitten veelal in snoepgoed, volvette kaas e.d. Onverzadigde vetten zijn juist goed voor de gezondheid. Zij verhogen het goede cholesterol en hebben derhalve juist een beschermde functie tegen hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet vind je in plantaardige producten (olijfolie, noten) alsook dierlijke producten (vis).

Persoonlijke voorkeur

Tenslotte is het van belang een dieet te kiezen wat goed aansluit bij je persoonlijke voorkeur en daarbij een realistische doelstelling heeft. Kies niet voor een soepdieet als je niet van soep houdt. Kies niet voor een dieet dat uitgaat van een voor jou persoonlijk onhaalbare doelstelling. Immers, wanneer een dieet te heftig blijkt verlies je de mentaliteit en vergroot dat de kans op opgave. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij het 7×7 afslankreceptenboek voor een persoonlijk dieet op maat.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*